MENU

wtorek, 31 stycznia 2017

Webquest - w świecie nowoczesnych technologii

W szkolnym środowisku zarówno nauczyciele jak i uczniowie poszukują metod, które pozwolą im na przystosowanie potrzebnej wiedzy, umili (uatrakcyjni) w jakiś sposób całą "gorycz" zaglądania do książek, przerobienia wymaganych tematów i zagadnień. 

Jest pewna metoda, która sprawdza się jako nowoczesna praca dydaktyczna. Nazywamy ją Webquest. Krótko i prosto - jest to uporządkowana i samodzielna praca uczniowska (lub zespołu uczniowskiego,grupy) wykorzysta zasoby sieci (internetu).

Jak to działa? Uczeń za pomocą dostępnych urządzeń elektronicznych z dostępem do internetu poszukuje informacji (dzięki czemu też sam uczy się ich pozyskiwania) , selekcjonuje je, opracowuje, ocenia ich przydatność. 

Od strony technicznej WebQuest jest odpowiednikiem instrukcji dla ucznia, którą opracowuje nauczyciel przed przystąpieniem do pracy metodą projektu. W tym przypadku instrukcja ta ma postać dokumentu HTML, może być opublikowana w sieci Internet lub lokalnej i składa się z: wprowadzenia, zadania, opisu procesu, czyli kolejnych kroków, które uczeń ma wykonać, aby zrealizować zadanie, uzupełnionego o wykaz źródeł informacji, głównie internetowych, z których należy skorzystać, kryteriów oceny, które jasno opisują, za co i jak uczeń będzie oceniany, konkluzji, która podsumowuje pracę uczniów i zachęca ich do dalszej pracy.


Czas trwania takich webquestów dzielimy na dwa kryteria: - krótkoterminowe (od 1-4 lekcji) - zazwyczaj mają na celu zdobycie jakiejś nowej wiedzy. Uczniowie poszukują i opracowują poszczególne informacje i udostępniają je innym za pomocą stron www.

- długoterminowe - (mogą trwać nawet miesiąc i więcej) - uczniowie poszerzają zdobytą wiedzę na lekcjach wykorzystując do tego celu internet. Całą zgromadzoną wiedzę łączą z dotychczasowo nabytą i przedstawiają w formie prezentacji (PowerPoint), stron www, pokazów multimedialnych.

Super! Dobrze wiemy, że dzisiejszą młodzież mocno wciąga postęp technologiczny i każdy pretekst żeby z nich korzystać jest dobry, nawet (w szczególności) nauka. 
Jak więc wykorzystać go w tych nowoczesnych technologiach?

 Wyróżniamy trzy narzędzia do konstruowania webquestów:

 1. BLOG -  zawiera możliwości takie jak: komentowanie przez innych,  porównywanie go z webquestami o podobnej tematyce, udział w ankietach, łatwa nawigacja (linki do stron, zakładki z zadaniami do wykonania), nieskomplikowana budowa strony

2. Strona www - bardziej skomplikowana metoda (dla bardziej zaawansowanych z technologią nauczycieli), która posiada większe możliwości od bloga. Tutaj uczeń (przy odpowiednio skonstruowanej stronie www) może nawet publikować swoje wykonane zadania. 

3. PowerPoint - znany praktycznie każdemu program do tworzenia slajdów łączących tekst z wideo, animacjami, dźwiękiem.

Dla osób, które chciałyby bliżej przyjrzeć się wyżej wymienionym webquestom - wstawiam linki do stron internetowych i blogów z przykładowymi zagadnieniami dla uczniów:

Blogi:

http://mistsystem.blogspot.com/
http://jakjemytakzyjemy.blogspot.com/
http://juz-za-rok-matura.blogspot.com/

Strony www:

http://webquest018.oeiizk.edu.pl/
http://webquest029.oeiizk.edu.pl/
http://webquest033.oeiizk.edu.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz